tiistai 12. maaliskuuta 2013

MINÄ, ITSE



Minä, se ominaisuuksista koostuva muuttumaton ydin, joka erottaa minut muista yksilöistä. Minä, se yksi olio muiden joukossa, moraalinen toimija sekä vastuussa omista ajatuksista ja teoista. Minun oman minäni yksilölliset piirteet määrittelevät sosiaalisen identiteettini, sen muista erottuvan kokonaisuuden. Se olen minä itse.

Minun ydin. Se on syvä ja tiedostamattomin osa sisältäen sanattoman ja tunneperäisen tiedon itsestäni. Ydinminä on kehittynyt varhaislapsuudessani vaukuttaen omaan toimintaan ja itsetuntoon koko elämäni ajan. Ja se voi hyvin. Tunnen itseni ja olen ylpeä siitä. Olen ylpeä siitä, mitä olen sekä ulkoisesti että sisäisesti. Olen ajatuksissani lentelevä peikkolapsi ja epäröivä arkajalka, mutta sydämeltäni puhdas ja hentoinen.

Ulospäin minusta näkyvät vain osa piirteistäni. Muiden mielestä saatan olla positiivinen, ystävällinen, suvaitsevainen ja kiltti, rauhallinen ja kohtelias. Olenhan minä sellainen. Olen myös laiskuudestani huolimatta tarpeen tullen reipas ja ahkera, aikaansaava puuhailija. Sisimmässäni, ehkä monien tietämättä, olen epävarma, ujo ja herkkä. Sellainen koko ajan ajatteleva, huonon itsevarmuuden omaava herkkis, joka ajoittain kuvittelee joidenkin jopa inhoavan häntä. Vaikka eihän taida olla syitä kenenkään minua inhota.

Ajoittain osaan olla äkkipikainen, hermoheikko ja levoton sielu. Sellaisen mieli vaeltelee siellä ja täällä, ajatuksistaan ei saa kiinni ja keskittymiskyky on miinus sata. Sellaisen mielen on vaikea pysytellä yhden asian parissa. Sellaisella mielellä voi hetkellisestä maailmanlopusta syntyä rakkautta pursuava onnenkeidas.

Minä rakastan paljon ja tykkään rakastaa. Minun on helppo löytää erilaisia kohteita, joista pidän ja joista tahdon välittää. Tahdon rakastaa ja huolehtia. Pidän huolehtimisesta, itseni, mutta ennen kaikkea muiden. Huolehdin rakkaimmistani ja tahdon, että heillä olisi kaikki hyvin. Paremmin kuin hyvin. Rakastaminen on elämäni perusta.

Ja elämäni perustuu arvoihin. Tiedostan arvoni täysin, olen niistä ylpeä ja haluaisin jakaa ne koko maailmalle. Hyvät arvot antavat tukevan perustan elämän seikkailuihin, kaikille poluille, joita lähdet kävelemään. Ja ne arvot pitävät sinut pystyssä ja auttavat suunnistamaan. Ne arvot ovat perhe, läheiset, ystävät, terveys, turvallisuus, vapaus, rakkaus, ilo ja onni. Ne ovat toisten kunnioitus, suvaitsevaisuus, ihmisoikeudet, eläinten oikeudet, hyvyys ja tasa-arvo. Ne ovat ekologisuus ja luonnonmukaisuus. Ne ovat aistillisuus, mielihyvä ja nautinto. Ne ovat kaikki minulla, syvällä sisimmässäni ja pinnalla ulkokuoren päällä.

Arvot kannattelevat elämääni. Pyrin olemaan hyvä ja reilu, oikeudenmukainen ja tasavertainen. Pyrin olemaan hyväksyvä kaikkia olentoja kohtaan, elollisia ja elottomia. Pyrin ottamaan muut huomioon, en halveksu enkä syrji. Olen muille niin hyvä, kuin minullekin toivon muiden olevan. Kunnioitan kaikkia ja kaikkea, vaikka ne taistelisivatkin omaa arvomaailmaani kohtaan.

Olen kasvissyöjä. Eettiset, ekologiset, terveydelliset syyt ja makuasiat ovat valintani perusta. Minä en eläimiä halua syödä, ne ovat ystäviäni, eivätkä kuulu lautaselle. En myöskään halua kuormittaa luontoa, mikä taas lihansyöjällä on valitettava totuus. Kasvissyöjänä saan terveellisempää ravintoa ja voin hyvin. Voin hyvin sekä fyysisesti että henkisesti. Kasvissyönti on minulle tärkeä periaate, enkä koskaan luopuisi siitä. Ja olen ylpeä. Niin kertakaikkisen ylpeä, että toivoisin muidenkin ryhtyvän samaan. Se olisi jokaisen suuri kunnioitus luontoa kohtaan.

Ja tämä kaikki, luonto, on minulle hyvin tärkeä. Nautin siitä, rakastan sitä ja tahdon olla sille hyvä. Olen osa sitä ja käyttäydyn sen mukaisesti. Ilman luontoa en edes olisi tässä. Pyrin luonnonmukaisuuteen, pyrin puhtauteen ja aitouteen. Hoidan luontoa, kuin sekin minua ja olemme tasavertaisia. Rakastan puita ja metsiä, rakastan kukkapeltoja ja ruohikkoa. Rakastan luonnon tuoksua, sen vaipumista talvilepoon ja sen heräämistä kevääseen. Rakastan kaikkea sitä ja siihen liittyvää.

Uskon vapauteen. Jokaisen ihmisen, eläimen tai olion kuuluisi olla vapaa. Vapaa elämään mielensä mukaisesti ja tekemään jotakin esteettömästi - vapaa päättämään omista asioistaan. Vapaus on suuri mahdollisuus tehdä kaikkea, mikä ei toista vahingoita. Jokaisen kuuluisi olla vapaa omana itsenään, ei toisena, eikä toisen alammaisena.

Minä koen olevani vapaa, en tarpeeksi, mutta valitettavasti vapaampi kuin monet muut. Olen vapaa nauttimaan minua kiehtovista asioista, olen vapaa harrastamaan. Rakastan valokuvausta ja valokuvia, rakastan sitä fiilistä kun on saanut hyvän kuvan, jota voi sitten myöhemmin tunnelmoida. Rakastan kasveja ja yrttejä sekä niiden hoitoa. Rakastan pelaamista ja pelejä, askartelua ja piirtämistä. Uutena rakkautena olen saanut liikunnan ilon, jota pyrin hassastamaan mahdollisimman usein, oman laiskuuden väistyessä tieltäni.

Ja minä olen onnellinen. Niin onnellinen, että sanoiksi sitä en saa. Niin onnekas ja etuoikeutettu. Saan elää elämääni juuri niin kuin haluan, poikkeuksia lukuunottamatta ja iloitsen siitä. Iloitsen kaikkea elämässäni. Iloitsen omaa pientä perhettäni ja sukulaisia, iloitsen ystäviä ja hyviä tuttavia. Iloitsen vastaantulijoita ja hymyilen heille, iloitsen pieniä asioita ja eleitä. Iloitsen rakkautta ja rauhaa. Minun sisimpäni pahaktuu onnesta.

Peace & love  

12 kommenttia :

  1. Niin nättiä tunnelmaa kuvissa :)
    Oot kyl semmoi hippendaali että oih! <3 Rakkaus olkoon kaikkien uskonto. Ei kait siinä sen kummempaa! :)
    Odotan aina innolla juttujasi, oot mahtava.
    Illanjatkoja ihania!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS ♥ Rakkaus on se tärkein kaikista.

      Itsekin olet aika mahtava, kun noin kauniisti minulle kirjoitat. Ihan parasta saada juuri sinun kirjoittama kommentti. Aina tuot hyvää mieltä paljon!

      Sait aika leveän hymyn huulilleni :--)

      PS. HIPPENDAALI ♥

      Poista
  2. Mahtava postaus, ihana sinä ♥

    ps. takut saapuvat päähäni lauantaina!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos kiitos kaunokainen ♥

      UUUUH mahtavaa! Takut onkin parhaita. Laita sitten kuvia heti!

      Poista
  3. Olipa tosi kivasti kirjoitettu! Löysin myös paljon yhtymäkohtia omaan luonteeseeni ja itseeni. Olet varmasti ihan huippis ihmisenä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista! Piristi :--) Kiva että löysit myös jotain omaa tästä. JA huippiksista en tiedä, mutta koitan olla kaikille hyvä :--)

      Poista
  4. <3 oot niin ihana!

    VastaaPoista
  5. Nousee taas hymy korviin asti tätä lukiessa! :) ihana sinä!
    Tuli mieleen, että syötkö mitään eläimestä tullutta, esim kananmunia, maitoo yms? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käääk ihana kuulla! Kiitos sinulle ♥

      Joo, olen lakto-ovo, eli maitotuotteet ja kananmuna menee :--)

      Poista
  6. Hymyilyttää. Mahtavaa! ♥

    VastaaPoista