maanantai 27. huhtikuuta 2015

ELOA JA SYVÄLLISYYTTÄ


Leppoinen arki rullaa kivasti omalla painollaan ja keinuttaa lempeästi eteenpäin. Kevät ja sen tuomat olot ovat hiipineet salakavalasti minuun ja kaikki on tuntunut kerrassaan mahtavalta. Sellaiselta yksinkertaiselta, lempeältä ja sydämelliseltä. Energiset tuuleet ovat kutitelleet minua ja tuoneet mukanaan hassuja ja hulvattomia tuntemuksia. Mikä tärkeintä, olen ollut jotenkin erityisen onnellinen. Ja hepulialtis.

Viikot ovat menneet aika pitkälti hymyssä suin ja nauraa räkättäen räkä poskella mitä hulluimmille jutuille. Tanssien ja keunutellen lanteita, kulkien nokka kohti aurinkoa takapuoli heiluen. Juuri tämä kevät on tuntunut jotenkin erityisemmältä kuin mikään muu aiemmin, mutta niinhän minusta on tuntunut joka vuosi. Vielä parempi niin.

Välillä on ollut niin paljon kaikkea ja välillä taas niin vähän kaikkea, että niiden kombo on saanut minut elinvoimaiseksi. Olen voittanut laiskuuden ja jopa tosissaan miettinyt tulevaa, tulevaisuutta ja asioita, joita tulevaisuus voisi tuoda tullessaan. En sentään ole miettinyt liikaa, sillä eläminen päivä kerrallaan tuntuu enemmän minun vaihtoehdoltani.

Ja päivä kerrallaan olen nauttinut mitä ihanimmista asioista. Olen nauttinut perheestäni ja kaikista niistä ihanista ihmisistä ja ystävistä, joita ympärilleni olen saanut. Olen ottanut ilon irti kiireettömistä aamuista, päivistä, illoista ja öistä. Olen kävellyt siellä sun täällä, kaupungilla ja metsässä, ihastellut pieniä suuria asioita, kuten maasta puskevia kevätkukkia tai linnunlaulua, jonka kauneus saa minut herkistymään. Olen saanut voimaa valosta, auringosta, sateista ja tuulesta ja kaikesta siitä luonnon tuomasta tunnelmasta, joihin rakastun aina uudelleen ja uudelleen.

Joka hetki olen pyrkinyt pysähtymään, kuuntelemaan itseäni ja ympärillä olevaa, havaitsemaan näkyvää ja näkymätöntä. Havaitsemaan hyvää ja keskittymään hyviin asioihin. Sillä on ollut paljon sellaisia hetkiä, jolloin olen pysähtynyt ja oivaltanut, miten hyvin kaikki on. Miten hyvä minun läheisilläni on olla ja miten hyvä minulla itselläni on. Sen olen taas kerran tajunnut, että mitenkään yksinkertaista tai itsestäänselvää se ei ole.

Ja ettei liian imeläksi menisi, olen vastapainoksi kokenut suurta ahdistusta ja epätoivoa mistäpä muustakaan kuin maailman menosta ja ihmisistä. En ymmärrä, miten sekaisin ihmiset voivat olla (esim. eduskuntavaalit), miten itsekkäitä niin moni on ja miten joku voi haluta olla paha yhtään kenellekään. En ymmärrä, miksi ihmiset eivät tajua, että tärkeintä kaikessa on hyvyys. Olla hyvä muille, itselle, kaikelle ja kaikessa. Eikä hyvyys todellakaan ole mikään mielipideasia. Liian moni ihminen on liian itsekäs ja paha ja juuri se pahuus saa koko kehoni ja mieleni voimaan pahoin.
 
Välillä tuntuu, että olen hyvien ajatuksieni kanssa ihan yksin. Yksin tässä hemmetin kylmässä maailmassa, mutta ei se onneksi niin ole. Onneksi hyvyyttä on ja paljon, se lohduttaa ja se on yksi niistä asioista, joka saa minut tällä hetkellä onnelliseksi. Haluan uskoa, että hyvyys voittaa aina.

Nyt on niin hyvä olo, että halkean.

6 kommenttia :

  1. Kirjoittelin just täst samast aiheest! Kauhiaa, mä sanon. Käy kurkkaamassa, jos vertaistuki kiinnostelee ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Lotta, luinkin sen sun postauksen jo silloin heti kun sen kirjoitit! Se oli hyvä ja piti kommentoida, mutta tietty unohdin :'D Täysin samat ajatukset!

      Poista
  2. Minä en kyllä suostu uskomaan että kukaan olisi läpeensä paha. Joillain (aika monilla) ihmisillä on vaan erilainen näkemys siitä, mikä on hyvää, ja lisäksi he ovat välinpitämättömiä muita kohtaan. Miten tuota näkemystä saisi muutettua ja miten ihmiset saisi ajattelemaan enemmän muidenkin etua kuin omaansa, on minusta se avainkysymys. Ja tavallaan siihen olisi helppo vastauskin, koulutuksen muuttaminen ja yhteisöllisyyden lisääminen. Mutta niillä hyvillä ihmisillä ei ole aikaa toimia näiden puolesta, koska hekin vaan tuijottelevat omaa napaansa ja keskittyvät voimaan hyvin siellä kuplassaan, niin eipä ihme että maailma ei muutu. Tässä tämmöinen mielipideavautuminen. :) Teillä on muuten tosi kaunis koti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. On kyllä niin vaikeita ja monimutkaisia nuo asiat, vaikka toisaalta tosi yksinkertaisia :) Kiitos paljon <3 Tykkään meidän kodista kyllä tosi paljon. Kerrankin sellainen koti, mikä tuntuu oikeasti kodita, jota on sitten kiva sisustella ja kaikkea :3

      Poista
  3. Teillä on ihana koti, tulee inspiroimaan minua kun pääsen uutta kämppää laittelemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon <3 Ihana kuulla :') Onnea ja inspiraatioita sulle uuteen kotiin!

      Poista