perjantai 8. helmikuuta 2013

MAKE UP!?

Mitä se on? Miten sitä tehdään? Miksi sitä tehdään?

Minä en tiedä, sillä minä en meikkaa. En meikkaa ikinä. En omista meikkejä, en ripsiväriä, en puuteria, enkä huulipunaa. En ole meikannut moneen vuoteen. Minä en meikkaa edes juhliin, en ristiäsiin, en häihin tai hautajaisiin.

Miksi en meikkaa? Olenko hullu? No minä en yksinkertaisesti halua meikata. Yksinkertaisesti se ei vain sovi minulle, se on vastaan minun ajatuksiani. En halua tuhlata rahojani meikkeihin, kun eivät ne minua kiinnosta. Eivät ollenkaan. En halua myrkyttää kasvojani epämääräisillä aineilla, enkä halua kasvojeni olevan erilaisten tuotteiden peitossa. En halua käyttää aikaa turhanpäiväiseen naamani sotkemiseen ja vielä vähemmän haluan aikani kuluvan sen sotkun poistamiseen. 

Haluan olla luonnollinen, raikas, puhdas ja aito. Haluan tuntea kasvoni ja haluan nähdä ne. Katsoessani peilistä haluan nähdä ihmisen. Haluan nähdä minut, enkä luonnotonta epämääräistä tyyppiä, joka on kaikkea muuta kuin minä.

Kaiken lisäksi minä en edes jaksaisi meikata. En kertakaikkiaan jaksaisi. En edes harvoin. En koskaan. Mielummin minä käytän naisellisen meikkaushetken vaikkapa kissojen silittelyyn, vauvan pusutteluun, kukkien kasteluun, valokuvailuun, syömiseen, ulkoiluun, makoiluun tai pyllyni raaputteluun.

Ehkä joidenkin mielestä olenkin hullu. Ehkä joidenkin mielestä olen ruma ja epänaisellinen. Olenko? Ehkä olenkin. Mutta minä olen minä, luonnollisessa muodossa. Minä pidän itsestäni näin.

Kaikesta huolimatta, minulla ei ole mitään meikkaamista vastaan. Kaikki jotka meikkaavat ja haluavat meikata, saavat tietenkin niin tehdä. Minusta se on jokaisen oma henkilökohtainen asia. Jokainen tietää mitä tekee, millainen olla ja miten olla. Jokaisella on se oma juttu.

Oman nökökulmani halusin vain kertoa, koska monen monta kertaa olen eksynyt tilanteeseen, jossa ihmiset puhuvat meikkaamisesta. Sellaisessa tilanteessa minä vain kuuntelen, ihmettelen ja hymyilen. Sellaisessa tilanteessa koen olevan ulkopuolinen ja jotenkin erikoinen, vaikka minäkin olen vain ihan tavallinen tyttö.

Mielestäni silti jokainen tyttö ja jokainen nainen on kauneimmillaan ilman meikkiä. Ihan oikeasti.

Meikkaatko sinä? Kuinka usein? Kuinka paljon? Miksi?

34 kommenttia :

  1. Aiemmin meikkasin joka päivä, paitsi kipeänä ollessa. Ostin kaikenmaailman rasvat, lakat, meikkivoiteet, meikkipuuterit, luomivärit, hiuspuuterit, kynsilakat, huulipunat, vartalonkuorintageelit yms. Nyt käytän palashampoota, palasaippuaa (oliivisaippuaa) vartalolle, kookosöljyä rasvana ja huulirasvana, suoladödöä ja ripsaria. Joskus harvoin, todella harvoin meikkaan enemmän. Ehkä jos menisin viihteelle niin meikkaisin, mutta sielläkään ei enää tule käytyä. Tuntuu mukavemmalta kun ei meikkinen naama hinkkaa lapsen päätä. Ja jos joksus meikkaan on meikki luonnonkosmetiikkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Hippo! Enpäs olekaan koskaan kuullut hiuspuuterista :--) Ja mitä on suoladödö? Meikkinen naama vauvan ihoa vasten ei minustakaan kuulosta kovin mukavalta. Meillä ainakin Toivo on koko ajan naamojen kimpussa, raapimassa ym, että eihän siinä meikit edes hyvin pysyisi. Luonnonkosmetiikka kuulostaa hyvältä :--)

      Poista
  2. Mun mielestä sä oot tosi nätti just noin, ilman meikkiä! On kunnioitettavaa, jos tykkää ja haluaa olla ilman meikkiä :)

    Mä meikkaan joka päivä, joka paikkaan. Ennen en suostunut lähtemään edes lähikauppaan ilman meikkiä, nykyään teen toisinaan sitäkin. Enää en meikkaa kovinkaan paljoa, viitisen vuotta sitten mulla oli kunnon sotameikit :D Nykyään häivytän lähinnä ihon epätasaisuuksia ja tummia silmänalusia, jotka häiritsee mua ja laitan ripsaria. On aika harvinaista laittaa ees luomiväriä, ei vaan enää jaksa! Mä meikkaan kuitenkin itseni vuoksi, sillä tunnen olevani itsevarmempi meikin kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sanni, ihana kommentti! Hyvä että meikittömyyttäkin arvostetaan :--)

      Sotameikit kuulostaa rajulta :--D Mutta jokaisella on tapansa. Vauvan tulo taitaa pikkuisen aina vaikuttaa meikkaamiseen, eikä kyllä ihmekään! Se on hyvä, että vain itsensä vuoksi laittautuu, ei siinä järkeä muuten olisikaan :--)

      Poista
  3. Tosi jännä kuulla tämmöinenkin mielipide. Itse meikkaan aina ja aika vahvasti, se on osa mua ja identiteettiäni. Kerran sairaalassa ollessani en meikannut 6 päivään ja se oli jotenkin niin vapauttavaa ja myös mulle suuri "saavutus".

    Mutta niin hyvä vain, että sinunlaisiakin luonnolapsia on:) ja pitäs kyllä itekki olla enempi ilman maskeja, kun ihokin voi paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sinttu, omasta näkökulmasta ja ihanasta kommentista!

      Se on hienoa, että tuntee olonsa hyväksi, omassa identiteetissään. Se on tärkeintä. Mielenkiintoista myös kuulla näin vahvasti erilainen mielipide :--)

      Ja hyvä, että meitä ihmisiä on moneen lähtöön. Menisi muuten melko tylsäksi! Ihosta tosiaan kannattaa huolehtia, on meikkaaja tai ei :--)

      Poista
  4. Allekirjoitan joka sanan! Mäkään en meikkaa ikinä! :) Ihana kaunis sinä! Hyvä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No vieläkin ihanempi SINÄ! Kiitos! Tiedätkös että on aivan mielettömän ihmeellistä kuulla, etten ole ainoa. Välillä tuntuu siltä! Sain suuren hyvän mielen tästä, sinun kommentistasi. HYVÄ ME <3

      Poista
    2. Jee! :D
      Hymy on paras meikki :)

      Poista
    3. Ehdottomasti niin minustakin :--)

      Poista
  5. Mä en meikkaa, enää ei ole aikaa. Eikä haluakaan, en tahdo tuhlata aikaani meikkaamiseen kun voin käyttää sen ajan lapseeni :---)
    Meikkaan kyllä erityistilanteissa, sillä fakta on että en tykkää suorista ripsistäni ilman meikkiä.

    Mun mielestäni voi olla luonnollinen ja aito vaikka olisikin vähän meikkiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sinä oletkin niin kaunis, että meikkihän vain ikävästi sen peittäisi! Ainakin osittain. Lapseen käytetty aika onkin hyödyllisempää. Erityistilanteissa se meikkaushetki onkin varmasti erityisempää, hienompaa. Ja pääasiahan on, että meikkaa aina kun siltä tuntuu :--)

      Ehdottomasti luonnollisuus ja aitous ei ole meikistä tai meikittömyydestä kiinni. Syvältä sisimmästä se lähtee :--)

      Poista
  6. Oih, kunnioittavaa! Voi kun itse vois kirjottaa samaa. Mulla on jo pelkästään niin huono iho, etten kehtaa olla ilman meikkiä yleisellä paikalla.. Ja kai se on vähän tapakin jo nykyään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Julia! Mukavaa kun kommentoit. Tavaksi meikkaaminen varmasti muuttuu ja tavoistahan on joskus vaikea irrottautua. Eikä tarvikkaan, jos itse niin haluaa :--) Minulla ainakin kasvojeni iho parantui kertaheitolla paremmaksi, kun meikkauksen aikoinaan lopetin.

      Ja ihan näin muuten vain, minusta sinä olet kaunis, hyvin kaunis ilman meikkiäkin!

      Poista
  7. Ennen meikkasin päivittän, paljon. Nyt ehkä kerran viikossa ripsivärin ja kulmien verran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ripsiväri onkin aika huomaamatonta, ainakin minusta, ellei sitä ole paljon. Tuota kulmien laittamista ym. minä en ole koskaan osannut, enkä ikinä ymmärtänyt mitä niille voi tehdä :--D Niiden nyppiminen on tuttua, mutta mitään muita tietoja ei ole. Hehe olen aika äijä!

      Poista
  8. Musta on ihan mahtavaa, että uskallat olla ihan täysi oma itsesi ihan ihan mitään pakkeleita! :) Mä meikkaan nykyään harvemmin kuin ennen lasta ja jos ollaan ihan vaan kotona tai käydään vaan kaupassa, niin voi olla etten meikkaa ollenkaan. Joskus menee montakin päivää etten meikkaa ja silloin siihen meikittömyyten kyllä omalla tavallaan tottuu. Mutta kyllä mä yleensä pihistän sen 5-10 min jostain välistä ja meikkaan, sillä mulle tulee siitä parempi fiilis itselle kun naama on freesin näkönen :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emma ihan mahtavasta kommentista! Usein vauvan tulo tuntuu vaikuttavan meikkipuuhiin. Vaikkakin eihän sen tarvitsisi vaikuttaa, kuten sinulla, jos saat meikattua noin äkkiä :--) Tuohon meikittömyyteen tottuukin yllättävän äkkiä, vaikka alussa se saattaiskin tuntua oudolta ja oma peilikuva näyttää kummajaiselta! Ja se oma fiilis ja tunne on tärkeintä, oli sitten meikitön tai koko meikkivarasto naamassa :--) Pakko vielä sanoa, että minusta sinä olet kyllä upean kaunis meikillä ja ilman.

      Poista
  9. Tuli muuten mieleen tosta " En halua myrkyttää kasvojani epämääräisillä aineilla ", että nykyään on kyllä tosi paljon luonnonkosmetiikkaakin myynnissä, jotka sisältää varmasti paljon vähemmän myrkkyjä sun muita kun normaali kosmetiikka :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja joo, aivan varmasti on. Itsehän en niistä oikeastaan mitään tiedä, kun silloin kun meikkasin ei tainnut ihan hirveästi vielä olla. Tai en sitten niihin törmännyt tai tajunnut niiden olemassaoloa. Nuo luonnonkosmetiikat on kyllä huippujuttu! Minusta on aivan mahtavaa, että niihinkin on panostettu. Saa meikkaajakin halutessaan nauttia luonnonmukaisista aineista :--)

      Poista
  10. Minä piilouduin joskus pakkelini taakse, enkä tosiaan voinut lähteä minnekkään ilman runsasta kerrosta. Nykyään meikkaan vähän jos ehtii/jaksaa. Ja siis tosiaan vähän peitepuikko, puuteri ja ripsari. Odotus- ja imetysaikana en oikeastaan meikannut ollenkaan. Ei se meikki olisi edes pysynyt, kun hikoilin niin hirveästi ! :=D

    Joo kyllä ihmiset on kauniimpia iha luonnollisena ♥ oot söpö ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos omasta näkökulmastasi! Ei kyllä minullakaan olisi pysynyt, eikä pysyisi vieläkään kun on tuo oma naaman putsaajapoika <3

      Minusta sellainen luonnollinen naama vain jotenkin säteilee, on omannäköinen ja kasvonpiirteet näkyy hyvin. Ja oma ulkoinen persoonallisuus. Kiitos kohteliaisuudestasi <3

      Poista
  11. Mä käytän vain ripsiväriä. Blondina mulla on tosi vaaleat ripset ja ripsiväri jotenkin piristää koko ilmeen. :) Mitään muuta meikkejä en oikeastaan edes omista. Juhliin saatan tempaista ja taivuttaa ne ripset, mutta muuta ei yleensä naamaan päädy. En oikeastaan edes osaisi meikata mitään hienoa. En ymmärrä yhtään mitään mistään aurinkopuutereista ja meikkivoiteista ja siitä kuinka niitä pitäisi käyttää.

    Isosiskoni ei ole meikannut koskaan, enkä osaisi edes kuvitella hälle mitään meikkejä. :) Uutena lukijana en vielä oikein tiedä, miltä näytät, mutta olet varmasti kausin juuri sellaisena kuin olet, ilman meikkejä, jos sinulla on silloin kaunisa olo. Nimittäin musta tuntuu usein, että jos ajattelee, että nyt olen kaunis (vaikka ilkosillaan) niin sitten jotenkin on kaunis. Alkaa hehkua sellaista luontaista itsevarmuuden hehkua. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu kommentista! Taas mukavan erilainen sinun näkökulmasi. Minäkään en osaisi mitään hienouksia, hyvä jos edes sen ripsarin enää osaisin laittaa. Aurinkopuutereista olen kuullut hyvin vähän ja meikkivoiteen kanssa voisin kuvitella sotkevani sekä itseni epämääräisen epätasaiseksi että koko vessan yltä päältä voiteen peittoon. Ajatuskin tuntuu tahmealta :--)

      Tuttu meikitön naama saattaisi näyttää erikoiselta, jos yhtäkkiä olisikin meikattu. Ehkä itse joskus jossain jotenkin saatan innostua pelleilemään ja katsoa mitä tapahtuu :--)

      Kiitos mukavista sanoista! Samaa mieltä olen. Joskus tunnen itseni kauniiksi, joskus hyvin kauniiksi ja joskus taas maailman rumimmaksi. Kyllä se siitä fiiliksestä on kiinni. Mutta tuohon luontaiseen itsevarmuuden hehkuun minäkin haluaisin tutustua ;) Saisi tulla kyläilemään minun luokseni.

      Poista
  12. Oi, mut sinähän oot aivan upean kaunis ilmestys ilman meikkiä!

    Minä meikkaan lähes päivittäin. Se on niin monta vuotta ollut jotenkin niin luonteva tapa, että ilman meikkiä näytän omiin silmiini jotenkin kalpealta ja sairaalta. :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, kiitos paljon! Ihanasti sanottu. Tuli hyvä mieli :--)

      Tuo sinun näkökulma on varmasti monen muunkin ajatus. Tai niin olen monen suusta kuullut. Varmasti sellaisesta tavasta, mikä on jo niin itseensä kiinnittynyt, on vaikea enää luopua. Eikä sillä, että tarviskaan :--) Jokainen kun peiliin katsoo, näkee sen oman itsensä kauniina juuri sellaisena kuin haluaa!

      Poista
  13. Sinä ootkin hurjan soma. <3

    Teikä on kyllä cool kun et paheksu muita erillälailla tekeviä. :) Arvostan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule tyttö, sinäkin olet <3 Juuri sanoin Villelle, että kyllä se Elisa on NIIIIN kaunis, että huh :--D

      No en minä halua paheksua. Tämmöiset on kuitenkin jokaisen omia valintoja koskien vaan omaa itseään, ettei sellaista voi tuomita. Ei siitä kenenkään toisen elämä muutu, jos joku meikkaa tai on meikkaamatta. Toisen kunnioitus on tärkeää. Minä en edes katso onko ihmisillä meikkiä, ellei sitä ole niin paljon että pahoinvointi iskee :--D

      Poista
  14. Mä meikkaan luonnonkosmetiikalla, ja en todellakaan edes joka päivä. On kiva korostaa esimerkiksi kulmia, mutta oon tyytyväinen itseeni ilmankin. :)

    Sä olet myös kaunis juuri noin. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla onkin hyvä asenne :--) Se on todella tärkeää olla tyytyväinen itseensä ilman meikkiä, siten voi aidosti olla tyytyväinen meikinkin kanssa. Näin minun mielestäni! Luonnonkosmetiikka taitaakin olla nykyään aika yleistä, hyvä!

      Hih, kiitos kehuista ja hyvästä kommentista <3 Hyvä mielihän tästä tuli :--)

      Poista
  15. Minunkin piti tähän ajat sitten kommentoida, mutta unohtui ihan!

    Mutta siis minä meikkaan yleensä vain isompiin juhliin ja silloin meikkasin aina rimpsalle lähdettäessä kun vielä rimpsalla kävin (eli esim baarissa)

    Kuitenkin minulle on aina ollut selvää, että haluan minut tunnistettavan minuna itsenäni ilman meikkiä eikä meikin kanssa. Ennemmin niin, että joku kommentoi "oletpa hassun näköinen!" kun minulla on meikkiä, kuin sitten että olisin joskus meikitön ja joku kysyisi tyyliin "hei ootko siä kipee?" tmv niin kuin monesti tuntuu tapahtuvan sellaisille jotka meikkaavat päivittäin ja sitten yhden kerran eivät meikkaakaan.

    Ainut mitä kylille lähdettäessä teen (jos tarvis) niin peittelen naamasta punaisia näppylöitä, koska näppynaamaisena ihmisten ilmoille lähteminen on jotenkin ehdoton no no. Mielestäni se antaa vähän epäsiistin kuvan ihmisestä.. Tätäkään ongelmaa ei ole ollut ennen raskautta ja sen jälkeistä imetystä! Teini-ikäkään ei tuonut minulle kuin aaaaivan satunnaisia näppyjä ja yleensä vain yhden kerrallaan, jos siis sitäkään. Mutta nyt.. kiitos hormonit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Unohtelu on minulle tuttua puuhaa.

      Hyviä näkökulmia sulla. Hyvin yleistä on juuri tuo "ootko kipee?" jos meikkiä ei yhtenä päivänä olekaan. Minusta se on kummallista. Tykkään itsekin, että tunnistetaan sillä "omalla naamallaan."

      Näppylät ei koskaan ole kivoja, eli kukapa itse haluais niiden paistavan pitkin naamaan. Minulla harvoin näppyjä tulee ja jos niin käy, en jaksa sen yhden takia vaivautua. En kyllä jaksaisi vaikka olisi montakin. Imettäessä mulle tuli kans jatkuvasti jotakin pientä sinne sun tänne. Muutenkin raskauden/synnytyksen jälkeen oma ihoni on ollut vähän huonompi kun ennen. Mistä ikinä johtuukaan.

      Kiitos suuresti, että jaksoit kommentoida :--)

      Poista