torstai 12. joulukuuta 2013

ISIPEIKKO VASTAA!


Hei ihmiset!

Pahoitteluni siitä, että kysymyksiinne vastaamisessa meni näinkin pitkään. Se ei ollutkaan ihan niin helppo juttu mitä olin etukäteen ajatellut! Kysymyksiä tuli paljon - tarkemmin sanottuna kuusikymmentäkaksi kappaletta. En halunnut valikoida, vaan vastasin kaikkiin poislukien tietenkin kahteen kertaan esitetyt kysymykset.

Vastausten kuvituksena käytin satunnaisesti valittuja jollakin tavalla vastauksiin tai teidän kysymyksiinne liittyviä itse ottamiani valokuvia. Toivottavasti ne ovat mielestänne hienoja.

Kiitoksia teille kaikille ajatuksia herättäneistä ja hauskoista kysymyksistä!

Ville

1. Mihin rakastuit Hennassa?
Ainakin kykyyn nähdä melkein kaikissa asoissa jotakin hyvää, epäahneuteen (onko se edes oikea sana?) ja avarakatseisuuteen. Hennalle pystyi myös jo aika lyhyen tuntemisen jälkeen puhumaan hyvinkin henkilökohtaisista ja vaikeista asioista, joka ei ole itselleni todellakaan helppoa.

2. Mikä on suurin vääryys maailmassa?
Tosi vaikeaa lähteä nostamaan yhtä vääryyttä kaikkien muiden yläpuolelle, mutta sanotaan näin mielikuvituksettomasti sodat. Ne aiheuttavat suunnattomia kärsimyksiä kaikille joiden elämää ne koskettavat.

3. Mikä on asia joka saa sinut suuttumaan/nauramaan?
Mua on helppo ärsyttää, mutta oikea suututtaminen onkin jo aika paljon hankalampaa. Ainakin tekemällä mua/mun läheisiäni kohtaan jotakin tarkoituksellista pahaa on takuuvarma keino.

Mä en ole kuulemma välttämättä maailman nauravaisin ihminen, mutta ainakin kutittamalla tai näyttämällä mulle hassuja kuvia internetistä saatan vähän nauraa :)

4. Jos saisit päättää yhden asian minkä muuttaisit maailmassa, mikä se olisi?
Poistaisin maailmasta rahan.

6. Mitkä ovat kolme tärkeintä arvoasi?
Tämä oli yllättävän vaikea kysymys vastata, koska en ole koskaan sen enempää pohtinut arvojani saati yrittänyt listata niistä tärkeimpiä. Vastaan tähän nyt melko lonkalta heittäen, että tasavertaisuus, mielipiteiden ja valintojen vapaus sekä solidaarisuus.

7. Paras paikka maailmassa?
Oma koti.

8. Mikä on ihaninta isyydessä?
Lapselta saadut hellyydenosoitukset. Myös harvinaista herkkua olevat kokonaiset yhdessä vietetyt puuhailupäivät lämmittää sydäntä.

9. Entäs kauheinta?
Pelkästään omalle itselle omistetun ajan dramaattinen väheneminen. Kun tekee epäsäännöllistä vuorotyötä, niin joskus tuntuu hetkellisesti siltä ettei mihinkään omaan ole koskaan aikaa.

10. Onko Henna hyvä äiti?
Todellakin! Rakkaus Toivoa kohtaan ja äitiydestä nauttiminen näkyy Hennasta kilometrien päähän.



11. Miten jaatte kotityöt?
Koska Henna pitää siivoamisesta, niin siivoaminen on (onneksi) pääosin hänen vastuullaan. Mä kuitenkin usein huolehdin keittiön puhtaanapidon ja kissanhiekkojen vaihdon.

12. Onko Toivo herttainen lapsi?
Toivohan on maailman paras ja ihanin ♥

13. Millaisena näet elämäsi 5 vuoden päästä?
Viiden vuoden kuluttua mun elämäni on aika samanlaista kuin nykyäänkin, mutta asumme hienommassa asunnossa lähempänä keskustaa. 

14. Mikä on sun unelma? (tiedän että miehet ei tykkää vastata tähän mutta pakko kysyä :D)
Haaveilen tasapainoisesta psyykkeestä.

Mulla on masennus- ja ahdistuneisuushäiriötaustaa. Vaikka nykyään terveen kirjoissa tietääkseni olenkin, niin ahdistavat ja itsevihaiset ajatukset alkavat silti satunnaisesti vaivaamaan. Niistä olis kiva päästä joskus lopullisesti!

15. Mitä ajattelet Hennan bloggausharrastuksesta?
Hauskaa että Hennulla on kivoja harrastuksia! 

16. Kauneinta luonnossa?
Metsät! Ne on niin hienoja ja ihmeellisiä, vähän kuin omia maailmojaan. 

17. Lempieläimesi?
Mä pidän ihan kaikenlaisista eläimistä vaikka mulla ei kovin perusteellisia kokemuksia ole kuin kissoista, koirista ja kaloista. Ai niin, olihan meillä muuten pari kilpikonnaakin kotona kun olin lapsi! Jos on kuitenkin pakko nimetä jokin tietty eläinlaji, niin sanotaan sitten kissa koska onhan noi meidän pojat aika ihania :) 

18. Millaiseksi kuvailisit parisuhdettanne?
Yllättävän vaikea kysymys vastata. Miten kuvaillaan parisuhdetta? Luettemalla adjektiiveja vai? Läheinen, avoin, hullunkurinen. 

19. Millaiseksi haluaisitte Toivon kasvavan?
Kanssaihmisiään, luontoa, eläimiä ja itseään kunnioittavaksi hienoksi mieheksi. 

20. Mikä on kaunein asia maailmassa?
Mä en kauheasti pidä näistä kysymyksistä joissa pyydetään valitsemaan yksi tietty asia kaikkien maailman asioiden joukosta, koska sen yhden ainoan asian nostaminen esiin niiden muiden tuhannen potentiaalisen vastauksen joukosta on ihan täysin mahdotonta :(

Kaunein asia maailmassa on pyyteetön hyvä teko.



21. Tärkein esineesi?
Mulla on moniakin tärkeitä esineitä ja niistä on todella vaikeaa lähteä valitsemaan vain yhtä, mutta sanotaan vaikka että tietokone. Sitä tulee monikäyttöisyydestään johtuen käytettyä paljon. 

22. Oletko idealisti, realisti, vai pessimisti?
Idealisti. 

23. Haluaisitko joskus lisää lapsia?
En tiedä vielä. Jyrkkä ehkä! 

24. Mitä isyys on opettanut sinulle?
En tiedä onko se niinkään opittua, mutta Toivon syntymän jälkeen minusta on tullut kärsivällisempi. Sen olen ainakin oppinut, että pienen lapsen vanhempana ei saa aina mitä haluaa :D 

25. Mitä ominaisuuksia arvostat Hennassa eniten, joita sinulla itselläsi ei ole?
Jo ensimmäisessä kysymyksessä mainitun kyvyn nähdä kaikissa asioissa jotakin hyvää. Henna on myös herkkä sanomaan jos häntä kaivelee jokin. Se on yksi ominaisuus jonka soisin myös itselläni olevan. Myös Hennan tapa heittäytyä täysillä mukaan asioihin joista hän innostuu on hieno! 

26. Mitkä ovat olleet parhaimpia hetkiä Hennan/Toivon kanssa?
Kun mietin Hennaan liittyviä parhaita hetkiä, niin mieleeni tulee aina eräs toukokuinen kaunis kevätsunnuntai vuonna 2011 ja saman vuoden kesänä tehty mökkireissu Hennan kummisedän kesämökille. Niistä ihanista muistoista ei tässä sen enempää.

Kun sain tiukaksi paketiksi käärityn muutamaa hetkeä aiemmin syntyneen Toivon ensimmäistä kertaa syliini, oli se jotakin mitä en tule varmasti unohtamaan. Myös ensimmäinen yön yli kestänyt reissu Toivon kanssa ilman Hennua tuntui hienolta.

27. Oletko sinäkin kasvissyöjä?
Kyllä, olen lakto-ovo. En syö myöskään liivatetta enkä sellaisia lisäaineita joita ei voi valmistaa tappamatta eläintä. 

28. Onko teillä Hennan kanssa (minkä verran) ikäeroa?
Oon Hennaa neljä vuotta ja seitsemän kuukautta vanhempi. 

29. Mitä harrastusta haluaisit vielä joskus kokeilla?
Harrastin lapsena karatea ja olen jälkeenpäin katunut sen lopettamista. Jonkinlaisen itsepuolustuslajin harrastaminen kiinnostaisi siis kovasti, mutta pahoin pelkään että epäsäännöllisen kolmivuorotyön, perhe-elämän ja säännöllisiin aikoihin tapahtuvan harrastuksen yhteensovittaminen olisi aika työlästä :| 

30. Mikä on Hennassa kauneinta/ihaninta?
Hänen tapansa innostua milloin mistäkin. Se innostus on kaikessa ylitsepursuavaisuudessaan niin aitoa ♥



31. Mistä tietää, milloin kumppani on oikea lapsen hankintaan? :)
Nyt vastaan ihan rehellisesti, että en tiedä :D Perstuntumalla? 

32. Lempikirjasi ja -elokuvasi?
Taas näitä joissa pitää valita tuhannesta näkemästäni hyvästä elokuvasta yksi ainut joka on ylitse muiden :| Lempikirja ja -leffa taitavat olla mulla aina viimeisin luettu hyvä kirja tai viimeksi katsottu loistava elokuva. Viimeisin lukemani hyvä kirja on Daniil Harmsin Sattumia ja viimeksi katsomani hyvä elokuva taisi olla Everything Is Illuminated. Mainitsemani kirjan olen lukenut kahdesti ja leffan nähnyt muutaman kerran. 

33. Mitä asioita pidät suurimpina vääryyksinä?
Sitä kuinka monille ihmisille luonto ja eläinten hyvinvointi on täysin yhdentekevä asia, ihmisten epätasa-arvoista ja epäoikeudenmukaista kohtelua, sotimista, pommien räjäyttelyä ja ihmisten hakkaamista nakkikioskeilla tulee näin ensimmäisenä mieleeni. Myös kaiken pyöriminen rahan ympärillä, markkinatalous ja se kuinka tulo- ja luokkaerot asettaa ihmisiä hyvin epätasa-arvoisiin asemiin on surullista ja väärin. 

34. Onko uskonto jollain lailla osa elämääsi?
Ei ole. Oon kuitenkin kuulunut lapsena ja nuorena kirkkoon ja oon käynyt rippileirinkin. Kirkosta oon eronnut joskus vuosia sitten. 

35. Mihin veisit turistin kotikaupungissasi?
Näsinpuistoon piknikille, Vastavirralle katsomaan jotakin keikkaa tai muuten vain katselemaan ja kävelemään ympäri Tampereen keskustaa. 

36. Tykkäätkö matkustaa?
En oikeastaan. Onhan ulkomaat tosi kiinnostavia ja varmasti on hienoa nähdä kaikenlaisia paikkoja, mutta itse en ole koskaan kokenut erityisempiä mielihaluja matkustella. 

37. Mihin haluaisit matkustaa?
Jonnekin missä saa pukeutua villapaitaan ja -sukkiin hikoilematta, jossa saa olla lähellä luontoa ja hienoja näköaloja ilman liiallista ihmispaljoutta. 

38. Mikä ruokalaji on siun bravuuri?
Mä en todellakaan ole mikään kokkailijaboy_85 eikä mulla valitettavasti ole mitään omaa bravuuria :( Hennan olen tosin tullut muinoin hurmanneeksi kuskusilla, pakastevihanneksilla, soijasuikaleilla ja fetajuustolla :D 

39. Mikä on siun ja Toivon kivoin leikki?
Toivon leikit on vielä aika epämääräisiä eikä niinkään säännöllisesti toistuvia, mutta hepulisekoilut ja Toivon räppitanssi on hauskoja! 

40. Tykkäätkö työstäsi?
Tykkään todellakin! Mun työni taitaa olla se ns. ”mun juttu”.


41. Mitä teet mieluiten vapaapäivänä?
Vietän aikaa perheeni kanssa ja teen kysymyksessä nro. 50 mainitsemiani asioita. 

42. Onko töissäkäyminen pakkopullaa vai onks sinne joskus kiva lähteä?
Ei ole pakkopullaa. Töihin lähteminen on kivaa melkein yhdeksänä työpäivänä kymmenestä :) 

43. Onko sulla ollut koskaan rastoja tai haluaisitko?
On mulla jonkinlaisia takkuvirityksiä joskus ollut. Itse asiassa mulla muuten on tällä hetkellä takaraivossani kolme mun vanhasta tukasta tehtyä rastaa. 

44. Poltatko tupakkaa ja juotko alkoholia?
En polta, mutta olen ennen tupakoinut. Alkoholia käytän, mutta vain yksi tai kaksi annosta kerrallaan. Humalaan asti juominen kaverin jos toisenkin kanssa on kyllä ollut jo pitkään suunnitelmissa :D 

45. Ootko kokeillut huumeita?
Oon. 

46. Lempi bändit ja leffat?
Kuuntelen musiikkia aika laajalta skaalalta eikä mulla ole mitään ykkösjuttuja musiikin saati sitten elokuvien suhteen. Jos saan vastata kysymykseen epämääräisesti genrejä luettemalla, niin hip hop, elektroninen musiikki, post-rock -fiilistely, blues ja valikoiden raskaampi osasto (thrash, hardcore) on lähellä sydäntä.

Viime aikoina on tullut paljon kuunneltua mm. Ruugereita, Kubea, Aivovuotoa, Huoratronia, Modest Mousea, Tuomari Nurmiota, Aesop Rockia ja Convergea.

En suhtaudu elokuviin ihan niin vakavasti kuin musiikkiin enkä seuraa kenenkään ohjaajan/näyttelijöiden töitä, mutta ainakin heti ensimmäisenä tulee mieleen Coenin veljesten elokuvat, pari ekaa Alien-leffaa, Everything Is Illuminated jonka jo mainitsinkin kysymyksessä nro. 32, Donnie Darko, Star Warsit IV-VI, melkein mitkä tahansa hämärät leffat joista en ymmärrä mitään ja Ed Woodin elokuvat ja muu vastaava herkullinen roska. Saatoin unohtaa listasta monta hyvää elokuvaa.

47. Mistä ostat vaatteet?
Mä hankin todella harvoin uusia vaatteita, siis tyyliin kerran vuodessa jokin uusi vaatekappale. Oon ostanut muutaman parin farkkuja Carglingsista, koska siellä myydään Dr. Denimin Snap-mallia. Ne on halvat ja kivat farkut. Eräjorma-tyylisiä vaatteita olen tilaillut Varustelekasta ja paidat/neuleet/hupparit/takit/tms. oon sitten haalinut mistä oon sattunut halvalla löytämään eli UFFista ja H&M:stä pääosin.

En ole erityisen kiinnostunut pukeutumisesta vaikka vaatteita tykkäänkin pitää :)

48. Mihin kiinnität huomion naisissa?
Mä en varsinaisesti kiinnitä naisissa tai ihmisiä katsellessa yleensäkään huomiota mihinkään yksittäisiin asioihin ellei nyt oteta lukuun silmiin katsomista. Enemmänkin ehkä kiinnitän huomiota koko olemukseen, kuinka ihminen liikkuu, kuinka hän puhuu ja elehtii.

Pyllyjä on muuten kiva katsella!

49. Tykkäätkö meikkaavista naisista?
Mun mielestäni naiset ovat aina kauneimmillaan ilman meikkiä, mutta en katso varovaista itsensä ehostamista pahalla jos sen osaa tehdä hillitysti. Meikittä kuitenkin aina parempi :) 

50. Mitä harrastat?
Videopelejä ja niiden hamstraamista, valokuvausta, kitaransoittoa, piirtämistä, tietoteknisten laitteiden kanssa näpertämistä, hyvien tv-sarjojen ahmimista ja lenkkeilyä.

51. Mitä teet yövuoroissa?
Töitä tietysti :P Runsaat hiljaiset hetket käytän sitten rästissä olevien töiden tekemiseen, lukemiseen, netissä surffailuun, pelaamiseen, piirtämiseen jne. 

52. Lempiruoka?
Mulla ei ole varsinaista lempiruokaa, mutta mulle uppoaa parhaiten yksinkertainen perusruoka. (soijarouhe)makaronilaatikko ja pitsa toimii aina, samoin miltei kaikki missä on paljon juustoa. Ai niin, tykkäänhän mä tosi paljon ruisleivästä! 

53. Vakkarieväät?
No sitä ruisleipää löytyy mun eväskassistani ihan jokainen työpäivä. Ruuaksi otan mukaan sitä mitä sattuu kotoa löytymään. 

54. Mistä tykkäät ja mitä vihaat?
Tykkään mm. chilistä ja vihaan esimerkiksi heräämistä ennen herätyskellon soimista, varsinkin silloin kun se on laitettu soimaan viideltä. 

55. Minne lähtisit lomalle?
Olisi kiva lähteä lomalle muutamaksi päiväksi ihan mihin tahansa vieraaseen kaupunkiin! Ihan Suomen sisällä siis riittäisi :) 

56. Onko sinulla paljon kavereita?
Ei oikeastaan, mutta on mulla muutama hyvä ja luotettu ystävä. Se riittää mulle :) 

57. Onko kaveripiiri muuttunut lapsen myötä?
Ei onneksi! Hyvien ystävien väleihin ei perhesuhteiden muutokset vaikuta. 

58. Paras lastensatu?
Hävettää myöntää, että tunnen todella vähän mitään satuja. Vastaan Veljeni, Leijonamieli koska pidän siitä ja se on yksi niistä harvoista saduista joita tunnen. 

59. Miksi se on jäänyt mieleesi?
Kun luin sitä ensimmäisen kerran ollessani työllistettynä eräässä päiväkodissa joskus vuosia sitten, niin taisin liikuttua siitä ihan kyyneliin asti.

60. Mitä kuuluu?
Tätä kirjoittaessa mulle kuuluu hyvää, kiitos kysymästä! Mulla alkoi juuri kolmen päivän vapaat ja kaikkea kivaa tekemistä luvassa :)

4 kommenttia :

  1. Yyyy oon maailman suurin star wars fani meillä on villen kanssa paljon piuhuttavaa!

    VastaaPoista
  2. Hienoja vastauksia Ville! :) Kaikkea hyvää sinulle, iloisia ja epämasis ajatuksia ja lämmintä rauhamieltä! Pidä perheestäsi hyvää huolta, te olette niin ihania :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. PS. Ja tuo kuva Hennasta on mahtava, niin hirmuisen viehättävä ettttä! :)

      Poista
  3. Bluehost is ultimately one of the best hosting provider with plans for all of your hosting needs.

    VastaaPoista